Jamie Reid i punkowa anarchistyczna rewolta

Jamie Reid – God save the Queen
Jamie Reid – God save the Queen, Record Cover, 1977

W pierwszej połowie lat 70. w Wielkiej Brytanii rozwinęła się undergroundowa subkultura, która wywróciła do góry nogami dotychczasowe projektowanie graficzne. Ruch punkowy ogarnął modę, muzykę i sztuki wizualne i w krótkim czasie rozprzestrzenił się na inne kraje, za znak rozpoznawczy obierając poszarpane ciuchy, irokezy, glany i zadziorną muzykę. Za pierwszy ważniejszy zespół punkrockowy uważa się Sex Pistols. Grafikiem odpowiedzialnym za oprawę graficzną ich koncertów, oraz projekty okładek był Jamie Reid, a sztandarowym jego projektem jest oprawa graficzna do „Never Mind the Bollocks”. Projekt został sprowadzony do samego liternictwa, ale z użyciem bardzo jaskrawych kolorów. Taki styl okładki idealnie wstrzelił się w zadziorną, śmieciową punkową estetykę.

Większość prac Jamiego Reida powstała w technice kolażu, polegającej na wycinaniu z gazet liter, lub fragmentów zdań i zastawianiu ich w prowokacyjny sposób z innymi elementami graficznymi lub rysunkami. Kolażowy styl graficzny, który wylansował Jamie Reid, stał się wyrazem buntu, anarchistycznych poglądów, walki ze skostniałym, konserwatywnym społeczeństwem. Doskonale pasował też do spontanicznej muzyki punk-rockowej.

[tm_divider type=”solid” space=”30″]Projekty Jamiego Reida[/tm_divider]

Jamie Reid – Damn Them All
Damn Them All (1993), Newsprint collage and gouache on paper, 610mm x 520mm
Jamie Reid – Atari Teenage Riot
Atari Teenage Riot 1992; Liberties (1994), Lithoprint proof
Jamie Reid – Hare
Hare (in negative); Disaster Queen graphic from No Clause 28 campaign for Boy George (1988)
Jamie Reid – Never Mind the Bollocks layout
Never Mind the Bollocks layout
Jamie Reid – Los Pistoleros del Sexo
Los Pistoleros del Sexo (1979), Letraset and paper collage on LP cover, 313mm x 313mm
Jamie Reid – Death Of Money; Dixon Bate 'Celtic Surveyor' Exhibition Flyer, 1990
Death Of Money; Dixon Bate 'Celtic Surveyor' Exhibition Flyer, 1990
Jamie Reid – The Cat that Ate The World
The Cat that Ate The World (1974) Gouache, ink and felt tip on paper, 295mm x 493mm
Jamie Reid – SI Exhibition Flyer 1989; Fuck forever (1986), Poster, 1997; No War No Glory - End of Story (2005) digital image
SI Exhibition Flyer 1989; Fuck forever (1986), Poster, 1997; No War No Glory – End of Story (2005) digital image
Jamie Reid – Save petrol, burn cars
Save petrol, burn cars

Przewiń do góry